Volvo ok och BMW skiva
uppgradering, Alfa 75
En vanlig uppgradering som görs på 75:orna är Volvo oks montering. Denna
procedur är mycket enkel och kan utföras av gemene man Oket passar
nämligen direkt i spindeln. Dock måste dom schimsas för att centreras
ordentligt. Detta kompletteras med SZ/RZ skivor eller BMW org. E36 325i
skivor som har måtten 286*22mm och passar men med en liten modifikation.
Det du behöver är följande:
1. 2 st Volvo 240 ok för ventilerad skiva. Välj en sen årsmodell av 240
bilen när du köper oken så blir det inte fel. Jag köpte mina på skroten.
Tips om du vill ha dom fina. Oken är gjorda av järn så dubehöver inte
vara rädd när du gör ren dom. Jag gick över med metallborste på en
rondell och körde bort all rost som fanns på dom. Sedan målade jag med
Biltemas guldfärg för bilfälgar. Denna färg håller utomordentligt för
värmen och ger mycket bra resultat. Kostnad: 640:-
2. Monteringsdetaljer. 4st
brickor 12,5*26mm. Dessa skall vara 2,1mm tjocka. Dessa köpte jag på
Fixa och måtten stämde perfekt.
T-koppling och kopparrör behöver du. Detta pga. av att Volvo oken har
dubbla ingångar. Tänk på att dessa kan ta stötdämparen. Försök göra en
så nätt bockning som möjligt så inte detta inträffar.
Kostnad: 200:-
3. Stålomspunnen slang. Detta är ett måste mod och är väl en av dom
bästa grejerna man kan göra för att få lite känsla i bromsen. Jag lät en
lokal firma tillverka mina. Jag faxade en beställning med korrekta mått,
se ritning:
Kostnad: 400:-
4. Ta bort bromssköldarna! Samtidigt kan du ta bort dimljus/dimljus
kåporna för att med alu. slang leda in frisk och kall luft.
Kostnad: 110:-
5. Bromsskivan. SZ skivorna har den fördelen att dom passar rakt av.
Tyvärr så är dom oftast dyra och tillgängligheten kan vara dålig. Jag
modifierade BMW 325i E36 skivor på följande sätt: En lokal mekanisk
verkstad hjälpte mig och hubbarnas innerkant svarvades ner så man får en
90 graders kant. Sedan tillverkades en stålring som passade på hubben
och centrerade bmw skivan. Måtten kan jag inte men tänk på att ringa
skall sticka ut lite på baksidan. Detta kommer jag till lite senare.
Bultcirkel måste göras. Detta kan man använda den gamla skivan till. Det
som återstår nu är att fästa dina hjulbultar i navringen. Den platta
delen på skallarna kommer att lägga sig som mothåll mot ringen så dom
inte snurrar. Lämpligtvis så svetsas dom på plats för att undvika
bekymmer.
Kostnad skiva: 1100:-
Modifiering: 875
6. Montering. Om du gör som jag har gjort så kommer skivan att vara
”lös” när du plockar bort hjulet. Det går att sätta tillbaka de skruv
som satt orginal. Men då får du
borra och gänga hål för dessa.
Med hjulet på plats så dras
paketet ihop i alla fall. Shimsen sätts mellan spindeln och oket så oket
flyttas inåt 2,1mm. Då hamnar det rätt. Kylslangarna fästs lämpligtvis i
krängningshämmarens hörn och riktas mot bromsskivans nav. Tänk på att
däcket tar plats när du ger fulla utslag. I mitt fall har jag en grov
slang 85mm så det blir ont om plats. Det bara att prova. Bock den
aluminiumslangen så får man flytta på den helt enkelt. Fäst med buntband.
Tänk på att tvätta rent skivorna efter jobbet. Risk för mycket fett och
smuts. Ta en trasa och lite t-röd så blir dom fina. Tänk också på att
denhär infästningen av hjulbultarna gör att dom kommer att sticvka ut
lite längre. Har ni stängda muttrar så finns det risk för att man stukar
gängen ytterst. Detta skedde i mitt fall och ställde till med bekymmer
innan jag insåg detta.
7. Bromsbelägg. Eftersom min ekonomi tärdes lite i somras med kopplings
ras bland annat så valde jag s.k. ”rallybelägg” av märket Metalmaster.
Dessa är dock slut och skall bytas till förmån till bättre belägg. Tänk
på att det finns ett Wilwood ok som har samma mått som volvo oken så
många tävlingsbelägg kan beställas på så sätt. Endast lite uppgradning
av fästöronen behövs för att få dessa att passa. Förslag på bra belägg
är Performance Friction som säljs av PEAN Sweden. Performance Friction
belägg passandes Wilwood ok kostar i dagsläget 1100:- kronor för en
framsats.
Kostnad metalmaster belägg: 295:-
Total kostnad. Bromsvätska inte medräknad: 3180:-
Tänk på att denna uppgradering troligen orsakar så att du inte kan åka
på 15tums fälgar. På vissa fälgar går det men tar i på andra. Bild visar
hur det ser på min bil med 16 fälgar
|
Volvo okay and BMW record
stating row ring, Alfa 75
A common stating row ring that is done on 75: orna is Volvo okay
assembly. This procedure is a lot of simple and can to be carried out of
the man on the street the bail fits namely directlily in the spider.
However must the schimsas in order to is centred conscientiouslily. This
is complemented with SZ/RZ records or BMW enterprises. E36 325i records
that have the measures 286*22mm and fits but with a small modification.
The you need is the following:
1. 2 pcs Volvo 240 bails for ventilated record. Chooses a late oar
mock-up off the 240 car when you buy the bails so becomes the not wrong.
I bought my on the scrapyard. Advice if you want to have the delicate.
The bails are done of irons so dubehöver not to be cautious when you do
clean the. I agreed to over metal brush on a rondell and drove away all
rust that existed on the. Since painted I with Biltemas gold colour
pursues bilfälgar. This colour holds extraordinarily for the heat and
gives a lot of good results. Cost: 640: -
2. Monteringsdetaljer. 4st trays 12,5*26mm. These will last 2,1mm thick.
These bought I on fixing and the measures agreed perfectlily.
T-koppling and copper mess needs you. This pga. of that Volvo the bails
have double inputs. Intends on that these can take the bumper.
Experiments do a so dainty bockning that possible not to sow this
occurs.
Cost: 200: -
3. Stålomspunnen hose. This is a must mod and is well an of the best
gadgets one can to do in order to few little feeling in the brake. I let
a local company to produce my. I faxed an order with correct measures,
sees blueprint:
Cost: 400: -
4. Takes away the brake shields! Concurrent can you clear fog lights/fog
lights the hoods in order to with alu. hose evil in fresh and cold air.
Cost: 110: -
5. Bromsskivan. SZ the records have that advantage that the fits
straightlily of. Unfortunately so is the most often costly and the
access can to be poor. I modified BMW 325i E36 records on the following
ways: A local mechanical workshop helped me and hubbarnas innerkant was
turned down so one sheep a 90 degrees' edge. Since was produced a steel
ring as fitted on hubben and centred bmw the record. The measures can I
not but intends on dialing will splinter out little on the back. This
comes I to little latter. Bultcirkel must be done. This can one use the
old record to. The as remains now is to affix your wheel bolts in the
hub ring. The flat part on the skulls will put itself that mothåll
against the ring so the does not spin. Lämpligtvis so is welded the
on-the-spot in order to avoid worries.
Cost record: 1100: -
Modification: 875
6. Assembly. If you do that I have done so comes the record to last ”
loose ” when you pick away the wheel. The goes to set back those screws
as set orginal. But then may you drill and gänga holes for these. With
the wheel on-the-spot so is drawn the packet together in all cases.
Shimsen is set the average spider and the bail so the bail be moved
inwards 2,1mm. Then, the court ends up. Kylslangarna affixed appropriate
TV ice in krängningshämmarens corners and is aimed against the brake
record's hubs. Intends on that the deck takes place when you give full
rashes. In my case, I have a coarse hose 85mm so the becomes evil about
place. The only to try. Buck that the aluminum hose so sheep one move on
the entirely simple. Affixed with ream tied.
Intends on cleaning the clean records after the job. Risk too much bold
and dirt. Takes a rag and little t-röd so becomes the delicate. Intends
also on that denhär infästningen of the wheel bolts does that the comes
that sticvka out little longer. Has you closed capnuts so exists the
risk in order to one stukar the gangs outermost. This happened in my
case and organized with worries before I realized this.
7. Bromsbelägg. Since my economy emaciated little last summer with
link's avalanches among other thing so chosen I s.k. ” rally proofs ” of
the brand Metalmaster. These is however finished and will be changed to
benefit to better proofs. Intends on that the exists a Wilwood bails
that have same felt as volvo the bails so many competition proof can be
ordered in this way. Only little uppgradning of the beast pc ears is
needed in order to few these to fit. Proposals on good proof are
Performance Friction that is sold of PEAN Sweden. Performance Friction
proofs fitting Wilwood bails cost at present 1100: - sek for a framsats.
Cost going fishing alder masts proofs: 295: -
Total cost. Bromsvätska not comprized: 3180: -
Intends on that this stating row ring probably causes so that you cannot
to go on 15tums fälgar. On certain fälgar goes the but takes in on
other. Picture shows how the sees on my car with 16 fälgar. |